Den sociale og kulturelle kommission består af 5 medlemmer og har følgende sammenslutning:
- Kommissionsformanden
- Ungdomsturkoordinator
- 2 medlemmer af den sociale fond
- Medlemshvervningsansvarlig
Ansvarsområder:
- Formandsskabet af Kommissionen
- IPA huse
- Ungdomsaktiviteter
- IPA Klubber
- Rådgivning for kredse og lokalforeninger i sociale spørgsmål
- Medlemshvervning
Kommissionsformandens opgaver:
- Samle husenes belægningsstatistikker og generalforsamlingsreferater
- Formidle husenes regnskaber og sende dem til hovedkassereren
- Arrangere/sørge for afholdelse af det årlige nationale IPA-hus møde
- Arrangere/deltage i de internationale IPA-hus møder
- Formidle referater fra det årlige nationale, samt de internationale møder
- Deltage i Sektionens årlige IPA-hus møde
- Sektionens IT-gruppe eller lade en anden repræsentere IPA-husene ved disse møder
Børne og ungdomsturkoordinatoren:
Ungdomsturkoordinatorens opgaver er at sørge for:
- Annoncering af ungdomsture (pt. IPA hus Esbjerg, Fyn Rundt og Tjekkietturen) i IPA-nyt nr. 1 hvert år, samt annoncering af turene på IPA’s hjemmeside.
- Annoncering efter turledere i IPA-nyt.
- Udvælge turdeltagere til de tre ture, udarbejde budget og regnskab for turene.
- Indhente tilbud fra busselskaberne, husudlejere, bådudlejere o.a. så betids at, kommissionsformanden, der er ansvarlig for indgåelse af kontrakterne med nævnte firmaer, kan fremlægge disse til godkendelse for HB.
- Der er udarbejdet en drejebog for hver af de 3 nævnte ungdomsture.